1. Verdel
  2. Nieuws
  3. Een frisse blik: een nieuw communicatieplan

Een frisse blik: een nieuw communicatieplan

De start van het nieuwe jaar is een uitgelezen moment om jouw communicatieplan op te frissen! Terugblikken, vooruit kijken én plannen maken voor de communicatiestrategie van jouw organisatie. Een goed communicatieplan biedt namelijk houvast én draagt bij aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Maar waar moet je allemaal aan denken?

1. Reflecteren

Een goed communicatieplan begint met een reflectie op het afgelopen jaar. Wat waren de hoogte- en dieptepunten van je communicatieactiviteiten? Ga na welke campagnes en strategieën effectief waren en welke juist niet. Hierdoor krijg je niet alleen een helder beeld van wat voor jouw bedrijf werkt, maar ook welke strategieën je moet schrappen of verbeteren. Dit vormt een goede basis voor een gerichte aanpak in het nieuwe jaar.

2. Doelstellingen

Vraag jezelf kritisch af wat je wilt bereiken met je communicatie. Deze doelen houd je altijd in je achterhoofd tijdens het bedenken en maken van content. Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe medewerkers, het vergroten van merkbekendheid of het werven van nieuwe klanten. Zorg dat je doelen specifiek en meetbaar zijn. Zo controleer je aan het eind van het jaar makkelijk of je jouw doelen gehaald hebt!

Overleg

3. Doelgroepen

Na het bepalen van je doelstellingen is het belangrijk om te kijken wie jouw doelgroep(en) is/zijn. Als je hen goed kent en begrijpt, kun je namelijk inspelen op hun behoeften en verwachtingen. Dit is ontzettend waardevolle informatie!

Hierna bepaal je ook de tone of voice. Spreek je jouw doelgroep aan met 'je' of 'u'? En hebben jouw teksten een speelse, vertrouwelijke of juist een formele ondertoon? Kies een tone of voice die past bij jouw bedrijf, communicatiedoelen en doelgroepen. 

4. Welke kanalen ga je gebruiken?

Kies communicatiekanalen die goed passen bij je doelgroep(en) en zorg dat je aanwezig bent waar je doelgroep actief is. Dit zijn vaak meerdere kanalen en soms zelfs verschillende kanalen per (sub)doelgroep. Welke kanalen zet je in voor welke doelgroep en met welk doel? Denk aan social media, nieuwsbrieven, blogs en evenementen. Door dit goed in kaart te brengen en gebruik te maken van de juiste kanalen, vergroot je de kans dat jouw boodschap effectief overkomt. Hiermee creëer je een sterke communicatiemix.

5. Ontwikkelen contentstrategie

Nu is het tijd voor het bedenken en maken van relevante content! Wat sluit aan op jouw doelstellingen, op de interesses van jouw doelgroep(en) en hoe speel je hierop in? En het leuke is: je kan het zo gek maken als je zelf wilt! Denk bijvoorbeeld aan video’s, blogposts, contentreeksen en andere formats die jouw boodschap overbrengen. 

Simone en CarelJan

Hulp nodig? 

Na het uitwerken van je communicatieplan is het tijd om al die ideëen in praktijk te brengen. Aan de slag dus!

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van het communicatieplan en/of het uitvoeren hiervan? Onze communicatieadviseurs helpen je graag op weg of nemen alle zorgen uit handen. 

Mail team communicatie Bel onze media-afdeling