Trainingen door collega's: leren uit de praktijk
Bij ons draait het niet alleen om slimme technologie, maar ook om het delen van kennis. Daarom organiseren we regelmatig trainingen over onderwerpen zoals AI, communicatie, Copilot, Canva en Microsoft 365. En het bijzondere: deze sessies worden gegeven door onze eigen collega’s, mensen die er dagelijks mee werken. Daardoor sluiten de trainingen altijd aan op de praktijk en weten de professionals alle relevante kennis uit te leggen op een begrijpelijke manier.

Wij doen niks liever dan delen
“Wij geven geen trainingen ‘om het geven van trainingen’, maar omdat we echt iets willen overbrengen waar mensen wat aan hebben,” vertelt communicatieadviseur Lynn. Naast haar werk geeft ze de trainingen schrijven voor het web en designen voor dummies (Canva).
Ook Bart, ICT-adviseur, geeft regelmatig trainingen. Zijn focus ligt vooral op AI en tools als Microsoft Copilot: “Het begon omdat we bij klanten steeds vaker vragen kregen over AI. Zelf gebruiken we de tools en functies veel en willen we dit graag delen met mensen die meer willen leren. We merken ook vooral dat mensen behoefte hebben aan uitleg, voorbeelden en oefenen in plaats van een korte e-learning bijvoorbeeld.”
Trainingen ontstaan vanuit de praktijk
Veel trainingen komen voort uit wat we zelf in de praktijk zien. Lynn: “We kijken binnen onze teams: waar weten we veel van, wat gebruiken we dagelijks, en waar kunnen we klanten écht mee helpen?” Zo ontstonden er trainingen over Canva, AI en contentcreatie. Allemaal gebaseerd op eigen ervaring.
De inhoud blijft dan ook nooit stilstaan. Bart: “AI ontwikkelt zich razendsnel. We geven de training elke maand opnieuw, en telkens moet er iets aangepast worden. Nieuwe functies, andere knoppen en extra toepassingen. Hierdoor blijft het actueel.”
Leren door te doen
Al onze trainingen zijn praktisch opgezet. Naast een stukje theorie is er vooral veel ruimte om zelf aan de slag te gaan. “Bij schrijven voor het web doen we bijvoorbeeld een dictee,” vertelt Lynn. “Dan blijkt dat ook ervaren schrijvers wel eens moeite hebben met de Nederlandse taal!”
Ook bij AI is dat tastbare belangrijk. Bart: “Na het uitleggen van basisbegrippen gaan deelnemers echt oefenen. Het moment dat ze iets ontdekken waarvan ze denken ‘hier kan ik morgen tijd mee besparen’, dat is goud waard.”
Trainingen die mee ademen met de groep
Er is veel aandacht voor wie er in de zaal zit. “Iedere groep is anders,” zegt Bart. “Soms zitten er administratieve medewerkers, soms communicatiecollega’s of IT'ers. Dan kijken we: waar ligt de behoefte? Waar kunnen zij met deze kennis direct iets mee?” Lynn vult aan: “Dat inspelen op de groep is het lastigste, maar ook het leukste. Je wilt iedereen iets meegeven waar ze echt iets aan hebben.”
Laagdrempelig, herkenbaar en effectief
Zowel Bart als Lynn merken dat deelnemers vaak verrast zijn door hoeveel ze leren. “Mensen denken vaak dat ze al best veel weten,” zegt Bart. “Maar achteraf hoor je: ‘Oeh, dit maakt echt verschil.’ Het geeft energie en inspiratie.”
Lynn herkent dat ook: “Een deelnemer zei laatst: ‘Ik dacht dat ik best goed kon schrijven, maar nu zie ik direct vijf verbeterpunten in een oude tekst van me.’ Zulke reacties laten zien dat de trainingen echt waarde toevoegen.”
Twijfel je? Gewoon doen.
De boodschap van Bart is duidelijk: “Gewoon doen. Je bent er even uit, je leert iets nieuws, en het inspireert vaak tot veel meer dan je van tevoren denkt. Het is een investering in jezelf én in je werk.”